Grafické
prvky
Proti obrovským technickým
možnostem videa byla jeho hlavním omezením dlouho plocha, na kterou se vše muselo
vejít. Každý výtvarník má možnost zvolit si rozměr a tvar plátna, videoumělci
jsou spoutáni jediným klasickým formátem televizní obrazovky. Protože musí své
obrazy transformovat, vzniklo mnoho postupů, které jsou typické pro použitou techniku.
TV obrazovka je plochá, boří a
deformuje perspektivu. Obrazy mají jiné proporce, vzniká nová forma řeči. Postavy
nebo objekty se mohou násobit několikrát vedle sebe, ve stejné velikosti nebo v jiné.
Různé velikosti dávají možnost zesílit dojem, vytvořit kontrast, zdůraznit význam
jednoho, potlačit druhé. Videoartové pojetí divadelní hry disponuje možností
vyjádřit takto rozdíly mezi postavami. Objevují se a přicházejí ze kteréhokoli
bodu videojeviště, v jakémkoli měřítku. Navíc se vztahy a významy mění, vše je
dynamické a navzájem komunikuje.
Ani čas tu nezůstává
obyčejně přímý, jako venku, i když ještě není úplně svébytný. Střih nechá
čas běhat dokola, mění jeho směr, zmate jeho význam. Základní technikou, kterou ve
spojení s hudbou používají tvůrci videoklipů, je dát času rytmus, měnit délku
trvání záběrů, pracovat se skoky, návraty, v pojetí tance s dekomponovaným pohybem
apod.
Obrazová echa, spojování,
splývání a nereálné barvy opět otvírají pocitové, snové světy a dokreslují
další, těžko vnímatelné vrstvy reality; omezené pouze záměrem a schopnostmi
tvůrce. Existuje názor, že pro videoart je přímo esenciálním prvkem voda. Je
pravda, že mnoho filmů je rozostřených, zpomalených, emocionálních a s kolébavým
rytmem. Patrně je však mnohem důležitější ona hlubina, svět pod hladinou reality,
do nějž se noříme hloub a hloub, až na samý konec, k technologickým hranicím
možností videa, až na obrazovce nezůstane nic než amorfní energetické tvary, s
nimiž autor pracuje jako se světelnou hmotou. Pak už vás má ve své moci, ví, jaká
barva je radost, jaké obrazy znamenají depresi...
Videoinstalace
V 90. letech už televizní
obrazovka vzala za své. Při projekcích se instalují plátna a objekty, na něž se
promítá i několik různých videokanálů (Douglas Gordon, Steina Vasulka). Umělec
jimi obklopí a uzavře diváka, často instaluje kamery a nechá návštěvníka v díle
figurovat jako aktivní prvek.
Při naplňování prostoru
již videu ale dochází dech. Má větší schopnost mámit svou krásou a vtahovat do
sebe. Chybí mu výrazné objekty a i když je promítáno na skulptury, trpí tím, jak
je fixováno. |