3D lidé
Koule, krychle a válec jsou teď
základní modelovací prvky v každém vizualizačním počítačovém programu,
připraveny pro kohokoli, kdo chce tvořit novou budoucnost a technokultura pulsuje
kmenovými rytmy. Ano, Velkým přínosem a inspirací v oboru počítačových animací
je amatérská undergroundová tvorba. Dříve šlo často o pouhou demonstraci
programátorských schopností. Demo je v podstatě program, který veškerou grafiku, co
je na obrazovce, počítá v reálném čase. Tvarové přechody, materiálové přechody,
osvětlení a další co nejpokročilejší algoritmy běžící co nejvyšší
rychlostí. Nejedná se o dílo jednotlivce, ale o spolupráci několika grafiků,
hudebníků a programátorů, kteří jako skupina vytvoří demo ve snaze vytřít
ostatním zrak. Vzniklo mnoho soutěží, na kterých demoscéna prezentuje svoje
nejlepší práce a ty jsou potom na Internetu k dispozici k prohlédnutí. Tou
nejprestižnější je patrně každoroční Assembly, velmocí na scéně je Finsko.
Future Crew, Doomsday, Coma a mnoho dalších skupin je právě z této země, která má
nejvyšší internetovou konektivitu na světě. U nás kvalitní dema nevznikají,
protože vázne rozsáhlejší spolupráce a počítač je některými živly stále
příliš zbožňován, než aby mohl být racionálně použit jako prostředek tvorby.
Profesionální scéna, do níž
se dá zařadit i tvorba studentů uměleckých škol, se rozvinula velmi rychle. Také je
ke spatření na výstavách a soutěžích, jako např. francouzská Imagina, rakouská
Ars Electronica, brněnská výstava Hi-Tech umění apod. Kdo nepovažuje courání po
galeriích za moc bezva nápad, může se na animace dívat celou noc na každé větší
rave party. Klubová scéna často svým spojením hudby, světel a performance
předurčuje vývoj interaktivního umění.
Interaktivita
Trojrozměrné animace vychází
z počítačového modelování a vizualizace. Z abstraktních matematických objektů,
které počítač zviditelní, je možné sestavit celé světy, zobrazit podivná
zákoutí a procesy lidské mysli, záhadné tvory i vesmír fantazie. Věci, které
vídáme v běžném světě, se v nich vyskytují málokdy. Animace bývají ostře
kontrastní, v rychlém sledu se střídá mikrosvět i globální pohled. Patrně je to
dáno samotným charakterem digitálního světa.
Vývojem virtuální reality
padlo také dvourozměrné omezení obrazovky. S virtuální helmou nebo streoskopickými
brýlemi a sluchátky se divák dostane přímo dovnitř obrazu, jeho pohyby jsou
snímány a počítač na ně reaguje změnou celé scény.
Animace mají prostor a silné
objekty, a v samé své podstatě jsou interaktivní. Kam až tato interaktivita, tedy
spoluúčast může dosahovat, lze jen hádat. V projektu Nebe peklo ráj se Lucie
Svobodová zabývá tak zajímavou a náročnou aplikací, jakou je možnost ovlivňovat
jí vytvořenou virtuální realitu přímo mozkovou činností diváka měřenou
elektrodami na hlavě jako EEG, Potom lze nejen vidět a zakoušet imaginaci umělce, ale
hledat i svoji vlastní.
Geometrismus
V počítačových animacích je
celá realita již prozkoumána a z poznaných struktur je tvořena nová. Jde o svět od
základů až k nejmenšímu detailu konstruovaný, nic není reálné. Používají se
neexistující tvary, neskutečné materiály nebo nepřirozené světlo. Je podstatné,
že obraz není oddělen od svého matematického a geometrického vyjádření. Vše, co
je vidět, jsou vizualizované rovnice a čísla. Obraz se symbolizuje a získává
ohromnou moc. Čistá abstrakce bývá ovšem formální, chladná a příliš
jednoduchá, takže ji animátoři vesele kombinují s něčím přirozenějším, což
bývají reálné videosekvence nebo ruční kresba.
Pro tvůrce digitální
scéna znamená jednak obrovskou práci, jelikož musí vše vymodelovat, na druhé
straně dostává výhodu naprosté kontroly nad vytvořeným dílem. Může svobodně
prosadit svou vůli a neomezeně experimentovat. Samozřejmě že záleží na
konkrétním technickém a programovém vybavení, obecně se dá ale říci, že
prostředky počítačové tvorby jsou dnes nejpokročilejšími uměleckými nástroji.
Otvírají nové možnosti pro spojování smyslových vjemů, prostorové kompozice a
oboustrannou komunikaci s divákem směřující až ke zkoumání symbiózy člověka a
elektronického systému. |